Slaap en slapeloosheid 22 juni 2014

vita24 slaapproblemen slapeloosheid vermoeidheid

Slaap is de periode van inactiviteit en afwezigheid van het wakend bewustzijn, waarbij het lichaam tot rust komt. Het ritme tussen het slapen en wakker zijn wordt geregeld in de hypothalmus en de hersenstam. Slaap kun je  kenmerken door goed, slecht, diep en ondiepe slapen. Binnen deze slapen heb je ook weer bepaalde slaapfases.

De meest bekende slaapfase is de Remslaap  (Rapid Eye Movement). Tijdens deze fase is er een hoge hersenactiviteit, zijn de spieren volledig ontspannen en dit is ook de fase waarin je droomt. Daarnaast heb je de Non-remslaap (trage slaap), dit is de beginfase van de slaap waarin een geleidelijke vertraging van de hersen activiteit optreedt. Dan zijn de ogen en spieren rustig en ontspannen. Deze fase is ook in periode in te delen: sluimer, inslaap, slaap en diepe slaap. De laatste twee fases van de non-remslaap zijn het belangrijkst voor het biologisch herstel van het lichaam en dan met name van de hersenen zelf. Tijdens de nacht worden er normaliter ongeveer 4 of 5 cycli van afwisselend remslaap en non-remslaap doorlopen. Aan het begin van de nacht is er relatief veel diepe slaap en aan het einde van de nachtrust is er relatief meer remslaap.

Hoeveel slaap iemand nodig heeft hangt af van allerlei persoonlijke factoren. Of iemand veel sport, de mate van stress, veel reizen tussen tijdzones, maar wordt ook in grote bepaald door je leeftijd.

Hier vindt u een richtlijn met betrekking tot leeftijd en aantal uren slaap.
Pasgeborene: tot 18 uur / 1-12 mnd: 14-18 uur  /  1-3 jaar: 12-15 uur  /   3-5 jaar: 11-13 uur /  5-12 jaar: 9-11 uur / Adolescenten: 9-10 uur  / Volwassenen: 7-8 uur / Zwangere: 8-11 uur.

Supplementen en slaap

In bijna alle gevallen van slaap problemen heeft het lichaam en geest behoefte aan ontspanning. Soms kun je dit zoeken in de oorzaak van de spanning maar soms heb je daar ondersteuning bij nodig om te ontspannen in de vorm van supplementen.

Valeriaan

Het kruid valeriaan wordt al lange tijd en in veel culturen gebruikt om te ontspannen. Een dosering van valeriaan ongeveer 2 uur voor het slapen gaan kan helpen om beter in slaap te vallen.

Rhodiola

Rhodiola is een kruid dat veel gebruikt wordt bij slaapproblemen dit zijn oorzaak vinden in Stress. Dit kruid geeft meer innerlijke rust waarbij je rustiger slaapt, minder moe wakker wordt en je minder moe voelt gedurende de dag. Vaak verminderd ook de inslaap problemen als je meer innerlijke rust hebt.

Magnesium

Magnesium is een mineraal welke ook gebruikt kan worden om te ontspannen. Het mineraal geeft een betere bloedcirculatie, goed voor de zenuwbaan en kan in stress situaties ondersteuning bieden door voor het slapen gaan magnesium in te nemen. Een magnesium Citraat of Lactaat heeft hierbij de voorkeur vanwegen een betere opname. Ook wordt magnesium gebruikt bij nachtkrampen en bij lusteloze benen.

Melatonine

De lichaams eigen stof melatonine wordt automatisch aangemaakt wanneer de licht intensiteit om ons heen afneemt. Hierdoor regelt ons lichaam de slaapcyclus. Door 1,5 uur voor het slapen gaan melatonine in te nemen kan het helpen om beter inslaap te vallen. Mensen die veel reizen door verschillende tijdzones hebben ook vaak baat bij melatonine.

5-HTP

Een te laag serotine gehalte kan soms ook de oorzaak van slapeloosheid zijn. Serotonine regelt de prikkel overdracht in de hersenen. De aminozuur tryptofaan is bekend als grondstof voor serotonine. Dit is niet bij iedereen van zelfsprekend dat deze grondstof omgezet wordt in serotonine. Dit is omdat de tryptofaan eerst omgezet moet worden in 5-HTP voordat het in serotonine wordt omgezet. Daarom kun je 5-HTP als supplement gebruiken die dan direct de serotonine voedt.

Vita24 magnesium lactaat  / Solgar magnesium citraat  /  Vita24 Melatonine  /  Solgar melatonine 3MG  /  Solgar Rhodiola  /  Vita24 multi stress  /   Orthica slaap support  /  Solgar 5-HTP  /